خواص زعفران براي لاغري

يکشنبه 12 ارديبهشت 1400
0:16
در کنارِ عشق

خواص زعفران براي لاغري

زعفران ادويه‌اي محبوب است و گلي بسيار زيبا دارد. تنها مزه و شکل زيباي اين ادويه نيست که آن را محبوب کرده بلکه خواص دارويي زعفران هم زبانزد است

نام علمي اين گياه شفابخش کروکوس ساتيووس است. در واقع پرچم گل زعفران را خشک مي‌کنيد و تبديل به اين ادويه گران بها مي شود تقريبا هفتاد و پنج هزار گل زعفران را بايد چيد تا بتوان تنها نيم کيلو زعفران به دست آورد. اين گياه معطر به خاطر قابليتش براي رنگ دادن و خوش مزه کردن غذا مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

ترکيب ارگانيک خاص زعفران آن را تبديل به يک افزودني قوي در رژيم غذايي افراد کرده است. زيرا زعفران حاوي بيش از صد و پنجاه ترکيب متغير است که از آن جمله مي‌توان به کاراتوئيد ها، سافرانال، کروستين، آنتي اکسيدان ها و ساير مواد بيو شيميايي اشاره کرد. همچنين زعفران داراي مواد معدني و ويتامين ها است که براي سلامتي انسان لازم است. خريد زعفران در رايج‌ترين شکل زعفران مدل خشک شده و يا پودري آن است. اما شما مي‌توانيد مکمل‌هاي زعفران را هم از برخي از فروشگاه‌هاي خوراک گياهي و يا با خريد اينترنتي زعفران بهرامن آن را تهيه کنيد.

البته توجه داشته باشيد که بايد از يک شرکت معتبر مانند زعفران بهرامن خريد کنيد تا محصولي که خريده ايد را با خيال راحت مصرف کنيد. تنها مقدار کمي از اين چاشني کافي است تا از فايده هايش بهره ببريد. لازم به ذکر است که بيشترين ميزاني که بايد در بيست و چهار ساعت از اين ادويه مصرف کنيد بين نيم تا يک گرم است. مصرف بيش از حد آن موجب عوارض زيادي مي شود.

تاثير زعفران براي لاغري و کم کردن وزن افراد چاق

امروزه براي کاهش وزن، داروها و مواد شيميايي و طبيعي زيادي را به افراد داراي مشکل اضافه وزن معرفي مي کنند. گياه زعفران را هم بصورت ادويه و هم بصورت روغن استفاده مي کنند. همچنين يکي از خواص آن براي لاغري و کم کردن وزن بسيار مفيد است. پژوهش هاي زيادي درباره زعفران، نشان داده است که با مصرف آن ماده در طي چند هفته به صورت محسوسي هوشياري و انرژي در افراد زياد مي شود و کارکرد مغز بهبود يافته و روحيه آنها بيشتر شده است.

اين پژوهش ها نشان دهنده اين است که مصرف زعفران سبب بهبود اخلاق، کاهش افسردگي و اضطراب مي گردد. اين امر در بين افرادي که از نظر روحي وضعيت مناسبي ندارند به خوردن زعفران روي مي آورند، به کاهش ميزان مصرف ميان وعده هاي پر تعداد و غير معمولي و تنظيم آنها منجر مي شود. بر اساس نظر دانشمندان الگوي مصرف ميان وعده هاي غير معمولي نوعي واکنش سيستم عصبي به شرايط تنش زا است. زعفران در کشور ما سوغات مشهد است.

بسياري از دانشمندان داخل و خارج از کشور بر اين امر اعتقاد دارند که در کنار پرهيز غذايي و ورزش، شربت زعفران، گلاب و عسل مي‌تواند در لاغر شدن افراد بسيار موثر باشد. همچنين اگر کمي زعفران پيش از خوردن غذا مصرف کنند باعث مي شود که اشتهاي اين افراد به طور خاصي کاهش يابد. به خاطر ترکيبات داخل زعفران، اين ادويه باعث مهار آنزيم ليپاز پانکراس مي گردد که باعث جلوگيري از هضم چربي موجود در غذا مي شود و در نتيجه کاهش ميزان کالري را به دنبال دارد. البته براي مصرف زعفران بايد با پزشک معالج خود مشورت هاي لازم را انجام بدهيد تا او شما را براي اين امر راهنمايي بنمايد و توصيه مي شود که از مصرف خودسرانه زعفران به اندازه زياد پرهيز نماييد که عوارض بدي را دارد.

آنتي اکسيدان داخل زعفران باعث سرکوب سيتوکين‌ها مي‌شود که باعث ايجاد التهاب هستند. اين کار براي رسيدن افراد به تناسب اندام هم خوب است. ترکيبات تشکيل دهنده زعفران احساس سيري را در افراد بالا مي برد که در نتيجه مواد غذايي کمتري خورده مي شود و ميزان متابوليسم گلوکز و ليپيد را افزايش مي دهد.

براي رسيدن به لاغري با زعفران بهترين کار اين است که از دم نوش هاي آن پيش از غذا خوردن ميل نماييد. به اين ترتيب کاري کنيد که هم به متابوليسم تان کمک کنيد و هم از زعفران براي لاغر شدن بهره برده ايد و اشتهايتان را به اين ترتيب کاهش داده ايد. براي اين که از خواص زعفران بعد خوردن غذا هم بي بهره نمانيد، توصيه مي شود که نيم ساعت بعد از خوردن غذا از چاي زعفران استفاده کنيد.

از ديگر خواص زعفران مي‌توان به کاهش دهنده فشار خون، هضم کننده غذا، از بين برنده نفخ و اسيد معده، کمک به گردش خون، درمان اختلالات کليه، مثانه و کبد، کاهش درد قاعدگي، کاهش کلسترول خون، خاصيت ضد سرطاني، تصفيه خون، ضد عفوني کننده و ضد اکسيدان در بدن اشاره کرد و ضمنا توجه داشته باشيد که کاروتنوئيد موجود در اين محصول مي تواند از بروز تومورهاي پوستي جلوگيري کند.

.

منبع: مهر نيوز


برچسب ها: خواص , زعفران , برای , لاغری ,
[ بازدید : 113 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به در کنارِ عشق است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]